Tuesday, February 16, 2010

Menu baru musim ini...


Masa mula-mula start TBL MQA ari tu, aku naik berat 0.5 kg. Sapa yang tak tau tu, sila refer pada entry terdahulu. (Hehehe..bengang jer masa tu.. tak senang duduk tuh). So aku refer pada coach asal aku kat herbalife. Lepas buk bak buk bak, cerita itu ini itu ini kat coach tu, dia pun suggest aku ikut plan pemakanan yang betul. Hmmm...ini dier..
Sarapan : shake (4F1+2F3) & 400 ml H2O
Lunch: Makan macam biasa (cuma kena elakkan daripada makan yang berminyak dan berlemak)
Dinner: Shake (4F1+2F3) & 400ml H2O
in between kalau lapar, minum air jer atau bleh jugak amik shake (2F1 & 200ml H2O).
Minimum air kena minum ialah 4 liter (dari mula celik mata sampai pejam mata)

Itu lah yang aku buat. Hasilnya aku dapat turunkan 3.1 kg dalam masa 3 minggu. Tapi last week berat plateu lak. Memandangkan trainer untuk TBL MQA jugak dari Herbalife, so aku mintak pendapat diorang. Mula2 tu perit gak kena marah. Mana tak nye.. minggu sebelum penimbangan yang aku plateu tu, aku kurang minum air. Rasanya tak sampai 3 liter sehari. Itu kesalahan yang pertama dan sebab utama kenapa aku tak bleh turun berat badan minggu lepas.

Kesalahan yang kedua, mungkin sebab aku banyak makan masa kenduri umah makcik aku ari tu. Hehehe..dah lama tak pegi kenduri..jumpa makan 'cap jawa', apa lagi, membedal lah. Tapi time lunch jer tau. Jenuh membilang waktu nak tunggu kul 12.30 t/hari nak makan lunch... Nasib baik berat tak naik.. kalau naik, haru tul.

Masa aku jumpa marcia ngan eugene ari tu, diorang propose schedule baru lak untuk aku. KAli ni aku kena ambik macam ni lak:
Breakfast (7.00-7.30am): Shake (3F1+1F3) & H2O
AM Snack (11.00am) : Shake (3F1+2F3) & H2O
Lunch (1.00 pm) : Bleh makan macam biasa, cuma aku kena 'avoid' @ tak bleh langsung makan makanan yang 'deep fry'. cth ayam goreng.. (Yummy! Yummy!) Tetiba lak teringat kat KFC. Tak Bleh! Tak Bleh!
Evening Tea (5 @ 6 pm) : Shake (3F1+1F3) & H2O
Night (11 pm) : Shake (3F1) & H2O.

Wah! Wah! Wah! Banyak nyer kena makan (shake lah..kalau makan makanan biasa, aku akan jerit yahuuuu!!!!). Setakat ni, baru 2 hari aku betul2 buat ikut schedule. Air plak, marcia kata aku kena minum at least 7 liter per day. Tolongggggggg!!! 7 liter tu banyak giler... naik menggigil aku dengar marcia cakap macam tu. Tapi bila lepas tu dia kata aku bleh mula dengan 4 liter (tak bleh kurang), boleh lah aku tarik nafas lega. Kalau tak.. mau pengsan 6 @ 7 kali tetiap hari aku kena abiskan 7 liter air. Nampaknya aku kena mula bawak bekalan air ke opis lah lepas ni. Kalau tak, mau air kat opis tu aku sorang yang perabis. Hehehehe (~_^)... Jangan marah haa kengkawan...

Dah penat nih.. dah banyak yang aku taip malam ni. macam buat tesis lak. Kekekeke.. Kita tunggu lah sesi penimbangan minggu nih. Harap2, result memberangsangkan..Aminnnn!!!!!

No comments:

Post a Comment

Turun ke, tak turun... Meh kita tengok progress...