Monday, April 9, 2012

Pesanan Coach..

Pagi tadi bersembang dengan sorang member ofis nih (nama terpaksa dirahsiakan) yang sedang berdukacita (hehehehe..mcm ayat dalam filem pulak) sebab berat naik semula 0.5kg selepas beberapa hari makan sesuka hati dan langgar diet yang baru diikut 2-3 minggu yang lepas. Geram katanya bila "gain weight" hanya disebabkan kes terlebih makan beberapa hari jer..

Huhuhuhu...aku pon sebenarnya sedih gak..sebab, ari tu dah turun 1.6kgs, tapi bila timbang ari sabtu baru2, naik plak 0.6kg..frust..sedih tau!!! tapi bila fikir2 balik, daripada aku terus sedih dan ikut perasaan (makan) seterusnya menambah balik kg's yg dah ilang tu, baik aku teruskan jer usaha diet nih. sekurang2 nya aku tak kembalikan berat yang dah ilang tu.

Dengan semangat yang membara2 (chewahhh..), ari ahad dengan jayanya aku telah meneruskan usaha diet aku nih.. So menu ari ahad adalah:

B/fast: HL Shake
Morning Tea: -
Lunch: Nasi (1 mgkuk kecil) + ayam asam pedas (housemate masak) + sambal ikan bilis
Evening Tea: milo panas (1 cwn) + biskut cream cracker (6)
Dinner: Fitness cereal (1 mgkuk) + low fat milk
Total H2O: 3 liter

Hari ni jugak, bila aku review semula inbox emel ofis, terjumpa semula emel dari coach HL. Tersedar aku bila baca2 balik semula emel2 coach tu. Aku realize sebab2 penurunan yang sangat slow ni bukannya salah sesapa melainkan diri aku ni yang tak ikut secara ketatnya menu yang telah diberikan dulu. Huhuhuhu... Insaf! Insaf! Insaf!!!!!! Susah payah dia bagi menu untuk aku ikut, aku yg banyak main2.. Tak mau dah wat mcm ni lagi.. Aku kena ikut betul2 supaya dapat capai impian d'tahun 2012 ni.

1. Follow the menu closely. Stick to the menu seriously.

2. Learn to drink as much water as possible. As for your water intake, it must be minimum of 2L of H2O per day. Recommended if you can learn to drink up to 3-4L of H2O per day. Slowly learn to drink more water…bit by bit..adding a little more every day…

3. Avoid very oily, fried food or food that contains a lot of santan

4.
Make some lifestyle changes

5. You will need to do more aerobics to burn those body fat %. And you will need to do cardio to lose weight. And you will need to do strength exercise to build more and tone up muscles.

6. Choose healthy meal
if you want faster and better results. Healthy meals that is more fruits, veges, less meat, less oily stuffs... rice still ok... no worries.

7.
Make sure take 1 normal meal. Breakfast and dinner = Shake.

8. Avoid sweet drinks. And whenever you feel hungry, drink water. And if can’t stand it…take additional shakes.

1 comment:

  1. jun, camner progress skrg?
    chaiyok dear... aku berat skrg naik ajer. sedey!
    tapi bila baca sini, betui apa ko ckp. dr aku layan rasa sedey ni baik aku bertindak! doakan aku yer.. :)

    ReplyDelete

Turun ke, tak turun... Meh kita tengok progress...